שלבי הקמת אתר

בניית אתר דרופל

בבואנו לבנות אתר בדרופל, קיימות מספר משימות אותן יש לבצע. אבל איך נקבע מי יעשה מה? האם צריך מספר בעלי תפקידים או די באחד?

לכל משימה יש אוסף של יכולות הנדרשות מן המבצע אותה. אדם אחד יכול למלא מספר תפקידים, כמובן, אך ההפרדה לשלבים ולתפקידים עוזרת להבחין בחינת "הפרד ומשול" בין המשימות השונות.

אתר מידע בסיסי עם תקציב נמוך יכול להסתפק בדרופליסט יחידי שמבצע בעצמו את כל העבודה. ייתכן שהתוצאה לא תהיה נוצצת ויעילה כמו היו בונים את האתר מומחים שונים - איש-איש בתחומו - אך היא עשויה בהחלט להיות משביעת רצון ומועילה. עבור אתרים גדולים יותר, ניתן - ולעתים אף רצוי - לחלק את העבודה בין מספר מומחים. חשוב לציין, התפקיד המצוין ליד כל משימה הנו התפקיד "הקלאסי" אך אין זה אומר שבעל התפקיד חייב ללמוד לתואר את אותו תפקיד. למשל, כדי לבצע ניתוח מערכות לאתר בסדר גודל קטן עד בינוני, לא צריך מנתח מערכות של ממש, אלא אדם שמבצע תפקיד זה.

הערות:

  • סדר המשימות חשוב עבור פיתוח של כל אתר אינטרנט - מאתר קטנטן ועד ענק. ייתכן שבאתר קטן ניתן יהיה לעבור מהר ובזריזות בין שלב אחד לזה שאחריו, אך לא כדאי לדלג על אף שלב. דילוג על שלב יחזור למדלג כמו בומרנג באחד השלבים הבאים. וזו הבטחה.
  • שלבים 1 עד 3 יכולים להתבצע במסגרת של תהליך גילוי והכנת מסמך דרישות.

1. הגדרת מטרות

מטרה: להבין למה הלקוח רוצה את האתר
מקורות: שיחות עם הלקוח
תוצאה: מסמך מטרות
איש מקצוע: בעל ניסיון בבניית אתרים עם אוריינטציה עסקית

קדם הנחה: קיימת תכנית עסקית לפרויקט.

מה מטרת האתר? תשובה בסגנון "כי הלקוח רוצה אתר" אינה מספקת נותני שירות הרוצים באמת ובתמים בטובת הלקוח. בניית אתר שישמש אך ורק כסמל סטטוס וכאבן שאין לה הופכין (כלומר, לא יגיעו כלל גולשים לאתר ולא יפיקו ממנו תועלת) לא תספק את הלקוח לאורך זמן ולא תעניק סיפוק למפתח, וחבל. תחת זאת, יש להבין מהן הציפיות הספציפיות מן האתר.

להלן מטרות לדוגמא:
- לאפשר לאנשים לרכוש מוצרים דרך האתר
- לאפשר לחברים במועדון לתקשר ביניהם דרך האתר
- לאפשר שיתוף מדיה באתר
- להרוויח מפרסומת באתר
הערה: רווח מפרסומות באתר תלוי באופן השיווק של האתר וכמעט שאינו תלוי באופן הבנייה שלו. להזכיר: משימת פיתוח האתר אינה כוללת אחריות לפרסום האתר.

2. ניתוח המערכת

מטרה: להגדיר מה יהיה באתר
מקורות: מסמך המטרות ושיחות עם הלקוח
תוצאה: מסמך אִפיון
איש מקצוע: בעל ניסיון בבניית אתרים עם לוגיקה חזקה וגישה אובייקטלית

בסוף השלב צריכות להיות בידיכם רשימת הישויות וכן הקשרים הלוגיים ביניהן - רצוי באופן חזותי כתרשים. יש להגדיר גם אלו סוגי משתמשים יהיו (אלו יקבלו מאוחר יותר 'תפקיד' או 'תפקידים' במערכת דרופל), תהליך זרימת המידע במערכת, תרחישים נפוצים לגבי גולשים מסוגים שונים שמגיעים לבצע פעולות שונות וכדומה.
שלב זה כולל שיחות עם הלקוח ותחקורו באופן מעמיק לגבי אופן התנהלות המשתמשים במערכת שתיבנה. אם הלקוח אינו יכול לתת תשובות, יש לעזור לו להגיע אליהן. אם אינו יכול להגדיר מאפיינים עיקריים במערכת, יש לשלוח אותו "לעשות שיעורי בית". אם הלקוח לא יודע מה הוא רוצה, לא תוכלו לעזור לו, גם אם מאוד תרצו. תהיו קשוחים ואם הוא לקוח חכם וטוב - ורק כאלו אתם רוצים - הוא יבין שזה לטובתו. כמובן, ייתכן שתהיינה כמה פינות שאינן סגורות עד הסוף וניתן להתקדם בלעדיהן, אולם רק אם אינן עיקריות במערכת וכאלה אשר אין מאפיינים אחרים במערכת התלויים בהן.
תוצאות ניתוח המערכת מהוות, למעשה, מסמך אִפיון עבורה.

3. עיצוב פריסה

מטרה: להגדיר את מבנה האתר כפי שיוצג לגולשים בו
מקורות: מסמך אִפיון ושיחות עם בעלי מקצוע
תוצאה: שרטוטים סכמטיים
איש מקצוע: שמישן (בעל ניסיון בשמישות - usability)

חלק הפריסה קובע היכן יוצבו פריטי המידע השונים בכל הרמות: רמת האתר, רמת המדורים (אם קיימים) ורמת הדף - לכל סוג תוכן. חלק הניווט קובע איך יגיעו הגולשים לפריטי מידע ואיך ימצאו את דרכם למידע הרצוי להם. הן הפריסה והן הניווט צריכים לקחת בחשבון היבטים עסקיים כמו גם נוחות למשתמש. המסמך הסופי הנו שרטוט של האתר, כך שניתן לראות באופן חזותי מהו המבנה. השרטוטים צריכים להכיל: שרטוט תפריטים בהקשר של התבנית הכללית, שרטוט של הפריסה של דף של כל מדור ומדור ושל כל סוג תוכן, דפי חיפוש וסינון מידע ושרטוט של עמוד הבית.

4. עיצוב תוכנה

מטרה: להגדיר איך ייבנה האתר
מקורות: מסמך האִפיון ומסמך עיצוב המבנה
תוצאה: מסמך עיצוב תוכנה
איש מקצוע: בעל ניסיון בבניית אתרים בדרופל עם היכרות נרחבת של רכיבים

בשלב זה מתכננים כיצד לבצע את המשימות כפי שהוגדרו במסמך האפיון. זה שלב מקצועי בעיקרון, בו הלקוח אינו צריך להיות מעורב, אלא אם הוא בעל ידע טכני או דרישות טכניות ספציפיות. בדרופל שלב זה כולל בחירת רכיבים עיקריים בהם ייעשה שימוש לשם בניית השלד הארכיטקטוני של האתר. בשלב זה גם יש להכריע בין חלופות אפשריות, שכן, משימות רבות ניתן לבצע ביותר מדרך אחת, לעתים דרך מסוימת הולכת יד-ביד עם רכיבים מסוימים ולא עם אחרים.

5. בניית האתר

מטרה: לבנות את שלד האתר על-פי תכנית העיצוב
מקורות: מסמך עיצוב התוכנה
תוצאה: אתר עובד, כולל תשתית מלאה, ללא תוכן למעט תכנים הכרחיים לבדיקת התשתית
איש מקצוע: דרופליסט

זהו שלב ה-"תכל'ס" בו מרכיבים את הרכיבים הדרושים באתר הדרופלי, מגדירים את הקונפיגורציה הנכונה, בונים את סוגי התוכן השונים על היחסים ביניהם, מגדירים שאילתות שמטרתן שליפת נתונים ממסד הנתונים (בדרופל זהו רכיב 'היבטים'), וכותבים קוד ייעודי במידת הצורך. במהלך הבנייה מזינים מעט תכנים כדי לראות שהאתר עובד כמו שהוגדר.

6. הזנת תכנים

מטרה: "לתת בשר" לשלד שנבנה
מקורות: תשתית האתר
תוצאה: אתר עובד על תפקודיו השונים ומציג את כל המידע ללא טעויות
איש מקצוע: הזנת התוכן אינה דורשת איש מקצוע והיא נעשית על-ידי הלקוחות על-פי הדרכה

כאן הלקוח מתחיל ממש "להרגיש ביד" את עוצמת המערכת הדרופלית. לאחר הדרכה קצרה הוא כבר יודע להזין תכנים מסוגים שונים וממלא אט-אט את האתר בתכנים רצויים. יש צורך להזין תכנים מספיקים על-מנת שיבואו לידי ביטוי כל תפקודי המערכת. למשל, אם מציגים רשימה של סיפורים עשרה בכל דף עם דפדוף לסיפורים הבאים, צריכים להיות לפחות 11 פריטים, וכן הלאה.

7. עיצוב גרפי

מטרה: לייפות את אופן התצוגה של פריטי המידע
מקורות: האתר הבנוי, מסמך עיצוב המבנה ושיחות עם הלקוח
תוצאה: קבצים גרפיים מקצועיים הניתנים לחיתוך
איש מקצוע: גרפיקאי אינטרנט

ידוע לכול שדרך הצגת המידע חשובה לא פחות - ולעתים אף יותר - מן המידע עצמו. זהו השלב שניתנת הזדמנות לאמן החזותי - ביחד עם הלקוח - להגדיר איך ייראה האתר מבחינת צבעים, באיזה גודל יוצגו שדות בפריטי התוכן השונים ואיך תהיה הפריסה בין השדות, איפה תהיינה צלמיות, היכן רקעים, וכולי.

8. תבנות

מטרה: לממש את תכנית העיצוב הגרפי
מקורות: האתר הבנוי, מסמך עיצוב המבנה וקובצי הגרפיקה
תוצאה: קבצים הכוללים תבניות (קובצי TPL) והגדרות סגנון (קובצי CSS)
איש מקצוע: תבנת דרופל(themer)

תפקידו של התבנת בדרופל הנו להחיל על פריטי המידע את דרישות העיצוב הגרפי. החלק הראשון כולל הכנת תבניות בו מחלק התבנת את פיסות המידע באתר ובדפים השונים. הוא עושה זאת באופן כזה שניתן ליצוק לתוך התבניות את ערכי הסגנון (הצבעים, תמונות הרקע, פריסה של פריטים זה לצד זה, כיווניות הטקסט, ועוד).

9. בדיקות איכות ותיקונים

מטרה: וידוא שהאתר פועל ומוצג כנדרש
מקורות: האתר הבנוי, מסמכי העיצוב למיניהם ודפדפנים
תוצאה: רשימת באגים לתיקון
אנשי מקצוע: א. בקר איכות דרופלי; ב. כל איש מקצוע שגרם לבאג הדורש תיקון

הפיתוח הסתיים, אך לפני שרצים לספר לחבר'ה, יש לבדוק מכל הצדדים והפינות שהאתר מתפקד כשורה וכן מוצג כיאות בכל סוגי הדפדפנים בהם תומכת המערכת. בודקים הרשמה לאתר, שליחת אימיילים מתוך האתר, מבצעים טעויות משתמש בכוונה על-מנת לבדוק איך מתמודדת איתן המערכת, תרים אחר טקסטים (מחרוזות) שלא תורגמו, וכדומה. באתרים בהן יש צפי לכניסת המוני גולשים בבת אחת, מבצעים בדיקות עומס ומבצעים אופטימיזציות. לעתים האופטימיזציות מבוצעות רק לאחר תקופה מסוימת בה האתר כבר באוויר ונמצא בשימוש על-ידי הגולשים.

10. השקה

מטרה: הפצת המידע ברבים וכניסת גולשים
מקורות: האתר הבנוי
תוצאה: לקוח מבסוט :)
איש מקצוע: דרופליסט

בין שהאתר כבר היה באוויר ולא ידעו עליו, ובין שטרם הועלה לאוויר - כעת הוא באוויר. "באוויר" הכוונה שכל אדם המכיר את כתובת האתר יכול להגיע אליו. בשלב זה מפרסם הלקוח את האתר שלו באמצעים שונים, על פי צרכיו ויכולותיו. בשבועות הראשונים מתבצעים תיקונים של באגים שלא נמצאו קודם לכן, משפצים פה-ושם דברים שלא הספיקו קודם לכן, והאתר עומד על הרגליים. במהלך החודשים הבאים ניתן לתכנן את הגירסא הבאה של האתר.

תם ולא נשלם; מעכשיו יש לכם אתר לתחזק. אתר לא מתוחזק כיאות דינו - במוקדם או במאוחר - קבורת חמור.

Drupal report. Permalink: http://practicall.co.il/1/node/71