דרופל - Drupal

לוגו דרופל

כל מה שרציתם לדעת על דרופל - אוסף מאמרים והסברים נוחים לדפדוף. התחילו בצפייה בסרטון החביב הזה והמשיכו לקרוא בעמודים הבאים.

דרופל (Drupal) היא הפלטפורמה המובילה בקוד פתוח לבנייה, תחזוקה וניהול של אתרי אינטרנט עשירים. דרופל מאפשרת לבעלי אתרים לנהל את התכנים באתר בעצמם, לאחר בניית האתר, ללא עזרה של בעלי מקצוע טכניים. לבוחרים לבנות בעצמם אתרים במערכת, דרופל מספקת הן רכיבי תכנה מוכנים וכן אפשרות להרחיב את היכולות באמצעות קוד. דרופל משתכללת באופן מתמיד ונתמכת בידי קהילה רחבה בעולם ובישראל. דרופל מובילה את המעבר לקוד פתוח הן בקרב עסקים פרטיים והן לטובת גופים ציבוריים. מוזמנים להתאהב במערכת הזו כמונו :)

מה ניתן לבצע באמצעות דרופל?

תשובה קצרה: "חוץ מלהכין קפה, המערכת הזו עושה הכול...". תשובה ארוכה יותר - להלן.

דרופל באופן כללי

עם דרופל אפשר לבנות אתרים מורכבים הכוללים יכולות שמערכות אחרות מתקשות לספק. הבנייה נעשית בקוד פתוח כך שלא צריך לשלם על תכנות האתר. כל מה שנדרש הוא להוריד רכיבי תוכנה מוכנים (מודולים) ולהרכיב מהם את האתר. ברכיבים תומכת קהילה דרופלית תוססת המונה מאות אלפי בוני אתרים ואלפי מתכנתים בארץ ובעולם. הודות לקהילה הדרופלית רצים ברשת מאות אלפי אתרים מבוססי דרופל, ביניהם אתרים של חברות בינלאומיות כגון: חברת NOKIA, רשתות ערוצי הטלוויזיה MTV ו- Discovery, עיתונים מקוונים כגון The Economist, אתרי מוסיקה אישיים כגון האתר של בוב דילן, אתר חברת המשלוחים הבינלאומית FedEx, ועוד מאות אתרים. גם ארגונים חינוכיים, חברתיים ופוליטיים בנו את האתרים שלהם בדרופל, לדוגמא: אוניברסיטת הרווארד, אוניברסיטת MIT, ארגון גרינפיס, האתר של NATO והאתר הרשמי של הבית הלבן. גם בארץ בונים עוד ועוד אתרים בדרופל. לדוגמה: שטראוס, ערוץ הילדים, מע"צ, אתר שיתוף הציבור של ממשלת ישראל ורבים אחרים.

עם דרופל ביכולתך לקבל אתר תכנים דינמי

  • תשתית אתר מבוסס מסד נתונים חינמי - MySQL. כל התכנים המתווספים לאתר נשמרים במערכת.
  • העלאת תכנים דינאמית - על ידי בעל האתר או אף על ידי גולשים באתר, אם מנהל האתר מאפשר זאת.
  • הגדרת תת-מנהלים לאתר עם הרשאות פעולה נרחבות משל גולש רגיל אך פחותות מאשר מנהל האתר.
  • הגדרת הרשאות מסוימות לגולש אחד (או קבוצת גולשים) והרשאות אחרות לגולש אחר (או לקבוצת גולשים אחרת).

עם דרופל ביכולתך להגדיר סוגי תכנים שונים

ניתן להמשיל סוג תוכן לתבנית של עוגה - סוג התוכן הוא התבנית שנוצקה מראש והעמודים הם כמו עוגות שנאפו בתוך אותה תבנית ולכן קיבלו את צורתהּ. אין הגבלה לגבי מספר סוגי התוכן שניתן להגדיר. ניתן לאפשר לגולשים להגיב לעמודים שנוצרו מסוג תוכן מסוים. ניתן להגדיר שתגובה לתגובה תיראה כמשורשרת מן התגובה הראשונה או, לחילופין, שכל התגובות תוצגנה כרשימה מסודרת. להלן מספר דוגמאות לסוגי תכנים אפשריים.

  • כתבות, הודעות וחדשות - כל מידע חדש שחשוב לך לעדכן את בו את הגולשים. ניתן לאפשר גם לגולשים מסוימים הרשאה להוסיף הודעות תוך בקרה לפני פרסומם - ניתן להגדיר שעליהן לקבל אישור ממנהל האתר או ממנהל האחראי על פרסום תוכן חדש.
  • בלוגים - גולש כותב בנושא מסוים באופן מתמשך - מידי פעם הוא מוסיף פרקים לבלוג שלו. דרופל מאפשרת להגדיר שגולשים נוספים אחרים יוכלו להוסיף פרקים לבלוג זה, על פי הרשאה מתאימה.
  • סקרים - גולשים מורשים יוכלו לפרסם סקרים ולגולשים אחרים יוכלו לענות על השאלות שבסקר. ניתן לאפשר תשובות מרובות.
  • ויקי - עמודי תוכן הנבנה באופן שיתופי על ידי גולשי האתר שקיבלו הרשאה לכך (או לכל הגולשים).
  • כל סוג תוכן שעולה בדעתך. מילה טכנית לציבור המתכנתים - ניתן להגדיר כעין ישויות/מחלקות עם רפרנסים ביניהן ולקבל מערכת מונחית-עצמים.

עם דרופל ביכולתך להוסיף כל סוג של נתונים

לכל אחד מסוגי התוכן ניתן להגדיר אלו סוגי נתונים ניתן להזין, כמה מהם ובאיזה סדר. הנתונים מחולקים לשדות וניתן להוסיף מספר שדות מאותו הסוג לסוג תוכן אחד. אין הגבלה לגבי מספר השדות שניתן להגדיר עבור כל סוג תוכן.

  • טקסט - טקסט של החל משורה אחת ועד מאמרים שלמים - ניתן להגדיר מספר תווים מרבי מותר.
  • תמונות - ניתן להעלות תמונות מכל סוג שהוא ובכל גודל שהוא ומערכת דרופל תדאג להציג את כל התמונות בגודל, אם בחרת להגדיר זאת כך.
  • סרטוני וידיאו - ניתן להטמיע בקלות סרטונים (למשל מיוטיוב) על ידי הזנה של כתובת הסרטון בשדה המיועד לכך. דרופל כבר ידאג להביא את הסרטון בעצמו ולהציג לגולשים על פי הגודל עליו החלטת.
  • קבצים - לכל סוגי התכנים ניתן לאפשר העלאת קבצים. גודלם המירבי של הקבצים כמו גם סוגי הקבצים המותרים להעלאה יוגבלו על ידך.
  • פרסומות - באנרים, פרסומות טקסט/תמונות/וידיאו מבית גוגל וחברות פרסום אחרות, כולל מתכניות שותפים.

עם דרופל ביכולתך לשמור על קשר עם הגולשים

  • ניוזלטר - עלון מידע צבעוני לחברי האתר המנויים. מצוין לשם שמירה על קשר עם הלקוחות, יצירת מיתוג מקצועי ותדמית רצינית. ניתן להגדיר מספר סוגים של עלונים ולאפשר לגולשים להירשם לעלון מסוים המעניין אותו.
  • פייסבוק וטוויטר - ביכולתך לפרסם בטוויטר ובפייסבוק הודעות באופן אוטומטי בעת הזנה של תכנים חדשים באתר שלך. ביכולתך גם להציג באתר (למשל בעמוד הבית) את רשימת האוהדים של הדף שלך בפייסבוק או את הציוצים האחרונים שלך בטוויטר.
  • רסס (RSS) - ביכולתך לפרסם תכנים באמצעות סינדיקציה, כלומר, באופן בו הגולשים שואבים בעצמם את התוכן לתוך התכנה המועדפת על כל אחד. ביכולתך להגדיר שהתוכן שיישאב הנו חלקי על-מנת לעודד את הגולש לבקר באתרך.
  • פורומים - מערכת דיונים בנושא מסוים - ניתן לשאול שאלות, לקבל תשובות מאחרים ולענות על שאלות שנשאלות בפורום. ניתן להגדיר שמשתתף יוכל להוסיף את תמונתו ואת חתימתו. כל אחד מהם, על פי רצונו, יוכל להגדיר קבלת אימייל לתיבת האימייל האישית שלו בעת הגעת תגובה לדיון אשר פתח (ו/או אשר השתתף בו).
  • בניית טפסים אלקטרוניים - מנגנון המאפשר לך להגדיר טופס על שדותיו למילוי על ידי הגולשים. טפסים כאלו יאפשרו לך לקבל מידע מדויק מהממלאים את הטופס ואם תרצה אף לקבל הודעה לאימייל שלך מיד בעת מילוי טופס על ידי לקוח או גולש.

עם דרופל ביכולתך לספק התמצאות קלה באתר

שירותי סידור התכנים באתר דרופל הנם מגוונים. להלן העיקריים שבהם.

  • תפריטים - מנגנון ידני המאפשר למנהל האתר להגדיר אלו תפריטים יופיעו בצד כל דף או בראשו של כל דף (או גם וגם) ומה יהיו הקישורים בתפריטים השונים.
  • ספרים - מנגנון ידני המאפשר קיבוץ עמודי תוכן לכעין "ספר" המחולק לעמודים בו ניתן "לדפדף" קדימה ואחורה על מנת לצפות בעמודים השונים. ניתן להוסיף היררכיה בתוך הדפים בספר מסוים וכך לקבל מעין ספר עם מספר פרקים ובכל פרק העמודים עצמם.
  • היבטים - מנגנון אוטומטי המוגדר מראש ומציג מידע השאוב מתוך מסד הנתונים על פי חיתוכים רוחביים מותנים. למשל, אפשר להגדיר היבט עם התנאים הבאים: "תביא לי את התמונות של 5 המוצרים הנצפים ביותר באתר ותציג אותן באופן מוקטן עם השם של המוצר מתחת כל אחת מהתמונות ואם הגולש ילחץ על תמונה מסוימת הוא יגיע לעמוד המוצר הרלוונטי עם הפרטים המלאים אודותיו". ניתן להציג את התוצאות שנשלפו ממסד הנתונים כרשימה, טבלה עם שדות שונים או בתוך רשת בעלת מספר טורים. ניתן ליצור אף גלריה של תמונות, מצגת של תמונות מתחלפות, ועוד. והכול - דינמי, כלומר, אם השתנה התוכן באתר אז גם התוצאות שתתקבלנה עשויות להשתנות.
  • סיווגים - ניתן להגדיר תגיות מסוגים שונים - א. תגיות טקסט חופשי אותן ממציאים מזיני התוכן בעצמם, בהתאם לנושאי התוכן המועלים; ב. מונחים מוגדרים מראש בתוך מילון או בתוך מספר מילונים.
  • ענן תגיות - מנגנון אוטומטי המאפשר הצגת התגיות הנפוצות ביותר באופן משובב עין, כשהן נייחות או בתנועה כבתוך ענן. כל תגית היא קישור ולחיצה על אותו קישור מובילה את הגולש לעמוד שנוצר אוטומטית על ידי דרופל ובו תקצירים של עמודי התוכן שתויגו באמצעות אותה תגית.

עם דרופל ביכולתך לשלוט בהזנת התכנים

הזנת התכנים נעשית באופן אינטואיטיבי באמצעות טופס עם שדות למילוי ולחיצה על כפתור לשם שמירה - הכי קל שאפשר. בנוסף, מערכת דרופל מאפשרת לבעלי הרשאות מתאימות להשתמש ביכולות ובתכונות הבאות.

  • הרשאות פעולה - באתרים קטנים מזין התוכן עשוי להיות בעל האתר עצמו ואילו באתרים גדולים יותר, הגולשים. ניתן להגדיר מספר תפקידים ולהעניק הרשאות ביצוע שונות של פעולות לכל תפקיד. משתמשים רשומים באתר יקבלו ממך, על פי החלטתך, תפקיד זה או אחר, וכך יוכלו לבצע את אותם הפעולות. הרשאות פעולה הנו חשובות ביותר באתרים רציניים כי הן מאפשרות בקרה על התוכן המוזן.
  • עורכי טקסט עשיר - מאפשרים לגולשים לעצב בעצמם את התצוגה ואת המיקום של התוכן אותו הם מעלים - סוג הגופן, גודלו, צבעו וכדומה. תוכני טקסט עשיר מאפשרים גם הטמעת קישוריות בטקסט והעלאת תמונות. ביכולתך להגדיר את מידת החופש של מזיני התוכן לגבי העיצוב בו ביכולתם לבחור. למשל, אולי אין ברצונך שיבחרו צורת גופן שונה ממה שבחרת עבור המראה הכללי של האתר.
  • מניעת ספאם (זבל) - מנגנונים חזותיים, קוליים או חישוביים המונעים הכנסת תכנים פרסומיים על-ידי תכנות זדוניות.

עם דרופל ביכולתך לקדם לך את האתר במנועי חיפוש

יש לך אתר אינטרנט? יופי. מי מגיע אליו? "התוכן הוא המלך" ולכן יש צורך בקידום פעיל של האתר - קישורים מבחוץ ותוכן חדש מפנים. אולם צריך לתת גם לתוכן מצע מוצלח מבחינה תשתיתית. דרופל מספק לך את הכלים למיטוב SEO.

  • כתובות טקסטואליות - מנגנון אוטומטי המייצר לכל עמוד באתר כתובת מהכותרת של העמוד. למשל, אם יוזן עמוד שכותרתו "אוהלים למחאות חברתיות" אזי כתובת העמוד שתיווצר אוטומטית תהיה "אוהלים-למחאות-חברתיות/yoursite.co.il". כמובן, אם אין ברצונך בכתובת האוטומטית לעמוד מסוים, ביכולתך להזין ידנית את הכתובת שלדעתך תקדם טוב יותר את אותו העמוד.
  • כותרות HTML - כותרת עמוד מבחינת הדפדפן ניתנות אוטומטית על פי כותרת עמוד התוכן שלך. עם זאת, גם כאן, ביכולתך להזין כותרת אחרת. תכונה זו חשובה במיוחד כאשר כותרת כתבה מסוימת, למשל, היא ארוכה, אך ברצונך לקדם ביטוי אחר או קצר מהכותרת המלאה. למשל, אם כותרת עמוד התוכן היא "מה דרופל יכולה לעשות בשבילך", עדיף אולי לדעתך שהכותרת בדפדפן תהיה "למה דרופל".
  • מפת אתר - ביכולתך לספק למנועי החיפוש עזרה באמצעות הגדרת מפת אתר בה מופיעים קישורים לעמודים באתר. המפה יכולה להיות סטטית או דינמית על פי צרכיך. אם היא דינמית, ניתן להגדיר כל כמה זמן היא נבנית מחדש ועמודי תוכן מאיזה סוג ישמשו כקישורים בה.
  • תמונות - גם לתמונות שמועלות לאתר יש תפקיד חשוב ביותר בקידומו. דרופל מאפשר לך להוסיף טקסטים הקשורים לכל תמונה ותמונה (בשפת HTML זה נקרא alt ו-title).
  • אופן איגוד העמודים - סיווגי העמודים, הקישורים בתפריטים וקישורים בהיבטים נותנים ערך מוסף לעמודים המוצבעים על ידם.
  • תבניות עיצוב - תבניות עיצוב מתקדמות נותנות את הדעת לנושאי קידום האתר גם מבחינת מיקום התוכן בעמוד. למשל, אף שעדיף לעתים מבחינה חזותית שמידע מסוים יוצג בצד ימין, עדיף שמנועי החיפוש האוטומטיים יקראו אותו דווקא כאשר הוא בצד שמאל.
  • עוד - מטא-תגיות, שינוי דינמי ואוטומטי של עמוד הבית, חיבור לגוגל אנליטיקס לשם בחינת כניסות לאתר, קישורים אוטומטיים לכל עמוד על-פי מילים חוזרות בתוכן העמוד, ועוד.

עם דרופל ביכולתך להקים כמעט כל אתר שהוא

בעיקרון, כל אתר מבוסס תוכן ניתן לבנות בדרופל. להלן רשימה חלקית של אתרים שניתן להקים.

  • אתר רב-לשוני - אתר המציג את התכנים ביותר משפה אחת. למשל: עברית ואנגלית. המעבר בין השפות אפשרי באמצעות דגלים של מדינות וכאשר נעשה המעבר, הגולש מועבר לעמוד התואם את העמוד ממנו הגיע אלא שהוא מוצג בשפה בה בחר.
  • חנות מקוונת - חנות מסחר אלקטרוני בה מוצגים מוצרים על פי קטגוריות, אותם ניתן להוסיף לעגלת הקניות. בסיום בחירת המוצרים לרכוש את המוצרים באמצעות שירות כמו PayPal או באופן מאובטח באמצעות כרטיס אשראי (ישראלי או בינלאומי).
  • פורטל - אתר עשיר עם סוגי תכנים מרובים בנושאים מגוונים ועם חיתוכי-רוחב מתאימים. ניתן להגדיר אף תתי-אתרים, עם אותו שם מתחם (שם דומיין) או עם שמות מתחם אחרים.
  • רשת חברתית - לכל גולש רשום יש פרופיל עם מידע אותו ברצונו להוסיף, כולל תמונה, פרטים אישיים וכדומה. הגולשים הרשומים באתרך יוכלו לשוחח זה עם זה באמצעות מערכת שליחת הודעות פנימית של מערכת דרופל. הם אף יקבלו, מי שיבחר בכך, הודעה מתאימה לתיבת הדואר האישית שלהם. ניתן להקים קבוצות עבור משתמשים מסוימים ולהגדירן כפתוחות או כסגורות.
  • אתר אינדקס - אתר המכיל מידע רב אודות נותני שירותים בתחום מסוים או בתחומים רבים. הגולש יוכל למצוא את המידע באמצעות סינון על פי קטגוריות שונות או באמצעות חיפוש של טקסט חופשי.
  • אתר קהילה - אתר המיועד לקהילה מסוימת - פתוחה או סגורה - המציג את פעילויות הקהילה. למשל, אתר ליישוב, אתר בית-ספר, אתר לחברי עמותה, אתר לחובבי נושא מסוים, וכיוצא בזה. ניתן להוסיף לוח אירועים בצורה של לוח שנה.
  • אתר תדמיתי דינמי - אתרים המיועדים להציג את מרכולתה של חברה מסוימת - את מוצריה ושירותיה. מומלץ לעשות שימוש ביכולות הדינמיות של דרופל ולא להשאיר את האתר סטטי כאבן שאין לה הופכין. למשל, להוסיף כתבות בנושא מומחיות החברה, חדשות בנושא, להפגין ידע בתחום, וכדומה. התכנים החדשים יופיע אוטומטית בעמוד הבית של החברה, במיקום שהוגדר להם.

הערה חשובה: היות שמערכת דרופל היא מערכת גנרית, ניתן להרחיב את האתר כך שיהיה יותר מסוג אחד של אתר. למשל - פורטל בו ניתן גם לרכוש מוצרים ולשוחח עם לקוחות גולשים אחרים.

ניתן לצפות באתרים עובדים לדוגמא בעמוד אתרי דרופל.

זהו? רק את זה דרופל יכול לעשות?

לא, מה פתאום... יש עוד 9,000 רכיבים - יכולות שניתן להוסיף לאתר - וכל יום נוספים חדשים. סביר להניח שמבוקשך יימצא ביניהם.

Drupal report. Permalink: http://practicall.co.il/1/node/463